vrijdag 26 augustus 2011

Eend op het hazenpad

Vandaag heb ik deze mail naar een niet nader te noemen bedrijf verstuurd:

Geachte heer/mevrouw,

Vanochtend om circa 08.00 uur reed ik over de rotonde bij de * in *** toen een grote vrachtwagen van *** mij afsneed. Nou reed ik in mijn Citroen 2cv (lelijke eend) dus ben dan op heel wat bedacht. Het opdoemen van een eend maakt bij velen namelijk zoveel testosteron los dat ik regelmatig vol in de remmen moet omdat op het laatste moment medeweggebruikers hun auto ervoor gooien. Dus defensief rijden is een onderdeel van het vak. Maar zo bont dat ik op een rotonde stil moet gaan staan en sta te wachten tot een vrachtwagen voorbij is gekropen had ik het nog niet meegemaakt.

Verbaasd over zoveel lompheid meende ik dan ook dat ik volledig in mijn recht stond om de vrachtwagenchauffeur door middel van een kort claxongeluid op zijn gedrag te wijzen (voor zoverre het piepgeluid van een eend de naam claxon waardig is).
Kijkend naar de zijkant van de stilstaande (!) vrachtwagen duurde het enige tijd voordat het tot mij doordrong dat de chauffeur gestopt was om mij dwars te zitten! Een hele eer natuurlijk maar het bevordert nou niet bepaald de verkeersdoorstroming zo 's ochtends vroeg. Vanachter zijn raampje zat hij woest te kijken en te gebaren waarop ik als spontane reactie mijn middelvinger opstak. Daarop klom de chauffeur uit de cabine en kwam over de rotonde naar me toe gestoven.

Gezien zijn eerdere reacties had ik weinig vertrouwen in zijn diplomatieke vaardigheden en had dan ook het donkerbruine vermoeden dat hij niet kwam informeren naar het bouwjaar van mijn auto, laat staan zijn excuses kwam aanbieden. Ik heb zijn reactie dan ook niet afgewacht maar ben een paar meter achteruit gestoken en heb daar een afslag op de rotonde genomen en mijn route vervolgd. Op de andere weghelft, richting de rotonde, bleek zich inmiddels een flinke file van tientallen auto's gevormd te hebben.

We maken allemaal wel eens een foutje in het verkeer. Het kan maar zo zijn dat de chauffeur al minuten stond te wachten om de rotonde op te kunnen en uiteindelijk uit frustratie zijn vrachtwagen er maar tussen heeft gefrot. Maar dat hij als reactie op een claxongeluid van een lieftallig eendje een compleet toneelstuk gaat staan opvoeren op een rotonde is toch al te zot. Ik denk niet dat jullie het waarderen dat een vrachtwagen met daarop levensgroot '***' in de ochtendspits een rotonde blokkeert en de chauffeur als een gorilla over de rotonde gaat rondrennen ten aanschouwen van tientallen automobilisten. Ik kan me een betere bedrijfspresentatie voorstellen.

Aan *** heb ik twee verzoeken:
Allereerst of u mijn welgemeende excuses wilt overbrengen aan de betreffende chauffeur voor het feit dat ik mijn middelvinger opstak. Dat was niet correct, weinig stichtelijk en droeg niet bij aan een inhoudelijke discussie.
Wilt u zo vriendelijk zijn de chauffeur te wijzen op het bloeddrukverhogend effect van zijn gedrag en hem, om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen, een training agressiebeheersing op kosten van de zaak wilt laten volgen.

Met vriendelijke groet,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten